Adrian Newey: Mozog je úžasná vec

2. december 2013 at 11:42 | Miška - zdroj:F1.sk |  Red Bull Racing

O tom, kto je najlepším jazdcom formuly 1, sa vedú siahodlhé diskusie, ale pri technickom odborníkovi je to azda jednoduchšie. Tu sa už odborníci zhodujú v mene Adrian Newey, ktorý získal tituly s Williamsom, McLarenom a v posledných štyroch rokoch aj s Red Bullom. Teraz sa už naplno koncentruje na nové pravidlá, z ktorých chce vyťažiť celý potenciál.

"Prvá vec, ktorú spravíte, je tá, že si pravidlá prečítate - veľmi, veľmi pozorne," hovorí Brit v rozhovore pre oficiálnu stránku formuly 1. "Snažíte sa čítať to, čo v skutočnosti hovoria a nie to, čo zamýšľajú. A to nie je vždy to isté. Potom si ich v zásade rozdelím na jednotlivé kusy a snažím sa pochopiť aerodynamiku či mechanické zaobalenie, ako aj to, čo je pre dané oblasti najlepším riešením. Skúmam to a v určitom okamihu sa to pokúsim poskladať do jedného celku. Z môjho pohľadu je najdôležitejšie nasledovné: finálny produkt musí byť jednoliaty celok a nie len kúsky nahádzané do jedného zhluku."


Red Bull má podľa Neweyho vyše sto inžinierov, ktorí boli pri monoposte RB10 zadelení na prednú a zadnú časť auta v aerodynamickom smere a na prostrednú časť auta v smere zaobalenia motora a zabezpečenia chladenia. "Hlavne chladenie bude v budúcom roku obrovskou výzvou," prízvukuje Newey, ktorý je verný tradičnému kresleniu. Konštatuje, že promoval ešte v roku 1980 a teda dávno pred využívaním CAD systémov. "Vždy som využíval kresliacu dosku a nikdy som si nedoprial čas naučiť sa CAD. Z môjho pohľadu je to ako jazyk - vždy uprednostníte ten, ktorý poznáte najlepšie. Milujem kresliacu dosku, pretože väčšinu práce robím v polovičnej škále. Pred sebou viem mať celé auto, zatiaľ čo CAD systém vás obmedzí na veľkosť obrazovky. Treba ale povedať, že pre organizáciu ako tá naša by bolo veľmi náročné mať veľa ľudí pracujúcich ako ja, pretože všetko musí prejsť aj počítačom a CFD, aby to neskôr bolo vyrobené."

Šéf Red Bullu Christian Horner v jednom z rozhovorov povedal, že Newey je "totálne šialený a ničoho sa nebojí". On sám to ale vníma inak: "Podľa mňa to ani nie je tak o šialenosti, ako o viere, že to, čo robíte, sa uberá správnym smerom. Súčasne pre to musíte mať aj vášeň a musíte veriť, že konáte správne. Môžete to nazvať umeleckou stránkou veci, ale súčasne musíte vedieť aj ustúpiť a pokúsiť sa o objektivitu: je to správny smer alebo nie je? Ak je odpoveď negatívna, tak musíte vedieť povedať, že posledná hodina, posledný deň alebo posledný týždeň putuje do koša."

Ostatné tímy to ale robia rovnako, no až také úspešné nie sú. "Nie je to vnútorný hlas," reaguje Adrian Newey na to, ako jednotlivé veci schvaľuje a odsúhlasuje. "Nazývam to 24-hodinové pravidlo. Vyzerá daná myšlienka dobre aj po 24 hodinách? Práve potom sa rozhodne či dostane schválenie, alebo ju škrtneme. Tejto procedúre ale treba vyvinúť aj určitú citlivosť. Mozog je úžasná vec: možno budete robiť niečo celkom iné, možno si len zalievať čaj - a odrazu dokážete oddeliť správne od nesprávneho!"

Newey naprojektoval víťazné stroje pre Nigela Mansella, Ayrtona Sennu, Alaina Prosta, Miku Häkkinena či Sebastiana Vettela, ale nikdy im ich nešil na mieru. "Keď som bol mladý dizajnér, prišiel za mnou Robin Herd s Marchom dizajnovaným okolo reakcií Ronnieho Petersona. Celkom úprimne; nemôžem povedať, že by som to niekedy vedome spravil. Nedizajnujem auto na základe viery v jazdcove reakcie," skonštatoval Newey. "Ale stáva sa iná vec: Ak máme jazdeckú kontinuitu ako v posledných rokoch so Sebastianom a Markom, tak počúvame ich odozvu a auto sa aspoň v súčiastkach mení na základe ich spätnej väzby. Toto sa deje."

K porovnaniu Sennu, Prosta, Mansella a Vettela sa geniálny dizajnér neodhodlal, ale povedal, že Vettela bezpochyby radí medzi velikánov. "Všetci veľkí jazdci, s ktorými som mal tú česť spolupracovať, mali jednu spoločnú vec - inteligenciu. Všetci mali schopnosť riadiť auto a okrem toho mali zvyšnú mentálnu kapacitu pochopiť, čo pri tej jazde vlastne robia. No a okrem toho si na to po vystúpení z auta vedeli spomenúť. Vo svojej mysli si to vedeli spätne premietnuť a spomenúť si na to, čo práve zažili. A toto všetko v kombinácii s veľkou pracovnou morálkou po večeroch z hľadiska rozprávania sa s inžiniermi."

Newey priznal, že aj keď jeho spolužiakov lákal väčšinou letecký priemysel, on sám vždy túžil dizajnovať pretekárske autá. Výsledky svojej práce totiž videl okamžite a nemusel na ne čakať "desať alebo pätnásť rokov". To nebolo nič pre neho. "Hneď po škole som išiel k Fittipaldimu. Bol to malý tím formuly 1. Najali ma ako mladého aerodynamika, no keď som začal, odrazu som bol hlavný aerodynamik - lebo som bol jediný! Keď som potom prešiel do Leyton Housu, mali sme tím 55 ľudí, z ktorých bolo šesť inžinierov. Robil som aerodynamiku, dizajnoval som auto a staral som sa i o výrobu. Dnes to už nie je možné. Red Bull Racing má viac ako 600 zamestnancov a viac ako stovku inžinierov - sme viac ako desaťkrát väčší," pousmial sa Newey, ktorý tvrdí, že sa pokúša vyhnúť veľkému množstvu stretnutí a minimálne 50 percent času venuje kresleniu. "Zvyšné obdobie trávim s kolegami a prechádzame ich nápady. Počas pretekov som zasa s jazdcami a mám šancu zapájať sa do mnohých rôznych vecí, ktoré považujem za veľmi stimulujúce."

Budúcnosť tohto aerodynamika nepoznáme, ale sám tvrdí, že nikdy by neskončil zo dňa na deň. "To by veru nebol môj štýl. S Red Bullom Racing som tu od začiatku a k týmto ľuďom cítim veľkú lojálnosť. Nikdy by som neskončil len tak, aby som ostatným nedal vedieť včas dopredu. Kým si to užívam, tak budem pokračovať. Najbližšie ku koncu v F1 som bol azda okolo roku 2002. Tam v tom bolo obrovské množstvo politiky - Ferrari a FIA - boli to ťažké časy."

Aj veľký mág ako Adrian Newey sa však občas sekne. Priznal, že vôbec mu nevyšli autá v Leyton House pre rok 1989 a v McLarene pre rok 2004. "V roku 1988 sme mali dobré auto a potom sme boli príliš ambiciózni. Postavili sme niečo, čo bolo na veľkosť nášho tímu príliš komplikované - a aj na naše skúsenosti. Musel som sa z toho poučiť," zaspomínal si Newey, ktorý ďalej pripomenul McLaren MP4-19A z roku 2004, kedy dominovalo Ferrari. "Cítili sme, že potrebujeme urobiť veľký krok - alebo sa o to aspoň pokúsiť. A spravili sme chybu, išli sme na to pritvrdo. Naše domáce úlohy sme nezvládli dostatočne dobre."

A čo záujem ostatných tímov? Existuje? "Áno, registrujem ho. Ak by to tak nebolo, bol by som znepokojený!" zasmial sa Newey, ktorý reagoval aj na tému, že budúcoročné autá budú škaredé: "Monoposty sú definované pravidlami. Pochopiteľne by bolo najideálnejšie, ak by auto bolo rýchle a malo štýlový dizajn. Každý v padoku ale uprednostní rýchle auto pred atraktívnym, už je to raz tak. Z môjho pohľadu by bolo fajn, ak by sme pri písaní pravidiel mysleli na estetiku. Rýchlosť je ale dôležitejšia ako krása."

Horšie je to, že pravidlá sú čoraz prísnejšie a prísnejšie. Inžinieri nemajú dostatok priestoru pre realizáciu. "Je ho čoraz menej a menej. F-šachtový systém bol napríklad veľmi šikovný príklad obídenia pravidiel," skonštatoval odborník, ktorý sa sám intenzívne zaoberá šedými zónami. "Sú však čoraz menšie a menšie. Pre mňa by bolo fascinujúce byť inžinierom v sedemdesiatych rokoch - teda na ich začiatku. V tom čase neboli takmer žiadne pravidlá, ale na druhej strane boli aj veľmi malé kapacity pre výskum. Prišli ste s autom a jazdili ste. Ak ste mali šťastie, tak ste realizovali dobrú myšlienku a auto bolo dobré. Ak nie, tak ste nasadili minuloročný stroj a nádeje ste spájali s ďalšou sezónou."

"Budúcoročné pravidlá môžeme rozdeliť na dve časti: na zmeny týkajúce sa motora a zmeny aerodynamiky. Aerodynamické úpravy sú veľké, ale na druhej strane sú menšie ako tie z roku 2009. Takže existuje šanca, že niektorý tím príde s autom, ktoré bude lepšie ako auto jeho súperov. Hlavne však ide o motorové zmeny a tu je celkom nejasné, či niektorý výrobca získa značnú výhodu. Ostatných zdolá len ten, kto bude mať dobrú kombináciu motora a šasi. Ak vás niektorá stránka nechá v štichu, budete mať problém. No a kto bude mať ideálnu kombináciu? Nad tým môžeme teraz všetci špekulovať. Budúcu sezónu to určite okorení," dodal Adrian Newey.
 

Be the first one to judge this article.

New comment

Log in
  Don't you have your own web yet? Create it for free on Blog.cz.
 

Actual articles

Advertisement


Your Daily and Best Slovak Source about Sebastian Vettel
© sebastian-vettel.er.cz / red-bull-racing.blog.cz | Sebastian Vettel Fan Site | © 2011 - 2015, All Rights Reserved | Home | Article archive