February 2013

Renault predstavil motor pre rok 2014

27. february 2013 at 9:01 | Miška - zdroj:F1.sk |  Formula 1

Renault má záujem o dlhodobé zotrvanie v športe a v pondelok vo Viry-Chatillon slávnostne predstavil nový motor pre rok 2014. Ide o 1,6-litrový agregát V6 s turbom, ktorý bude odoberať Lotus, Red Bull, Williams, Caterham a pravdepodobne aj Toro Rosso. Podľa šéfa Renaultu Sport F1 Jeana-Michela Jaliniera budú motory ekonomickejšie a technologicky pokročilejšie, čo bude výhodné pre výrobcov automobilov i pre šport: "Bude to lepší prostriedok pre komunikovanie, ako súčasný motor V8. Fanúšikov chceme pritiahnuť späť k F1."

Kráľovskú motoristickú triedu doteraz poháňali 2,4 litrové motory V8, ktoré majú pred sebou poslednú sezónu. Nebude to pre fanúšika príliš veľký krok? "Nový motor bude mať výkon okolo 550 konských síl, pričom obmedzenie spôsobí prítok paliva," skonštatoval hlavný technik Renaultu Rob White. Súčasné motory V8 majú výkon až 750 konských síl, ale prítok paliva nie je nijako obmedzený - od budúceho roku to bude sto kilogramov paliva na veľkú cenu. Preto museli výrobcovia spraviť krok smerom k efektívnosti.

Prost opäť favorizuje Vettela

27. february 2013 at 8:21 | Miška - zdroj:F1.sk |  Formula 1

História formuly 1 pozná len troch jazdcov, ktorí získali aspoň štyri majstrovské tituly. Kraľuje medzi nimi Michael Schumacher so siedmimi, Juan Manuel Fangio ich má päť a Alain Prost štyri. Práve posledne menovaného môže už v tomto roku dohnať Sebastian Vettel a Francúz si aj myslí, že sa mu to podarí.

"Ó áno," reagoval Prost na otázku, či sa Vettelovi môže podariť zaradiť do tejto skupiny. "Ale myslím si, že nebude mať taký štart ako pred dvoma rokmi, kedy vyhral štyri či päť pretekov po sebe," pokračoval Francúz, ktorého slová sa objavili na blogu Jamesa Allena.

V ročníku 2011 vyhral Vettel päť z prvých šiestich podujatí a celkovo sa z triumfu vo veľkej cene tešil až jedenásťkrát. Majstrovský titul obhájil už v Japonsku, teda štyri preteky pred koncom ročníka. V rokoch 2010 a 2012 to bolo omnoho vyrovnanejšie a rozhodovalo sa až v samom závere.

Franz Tost: Red Bull bude opäť najlepší

26. february 2013 at 10:20 | Miška - zdroj:F1.sk |  Formula 1

Za nami sú dve z troch sérií zimných prípravných testov a nová sezóna sa začne už o dvadsať dní. Beží to poriadne rýchlo a čakajú nás už len posledné štyri dni prípravy v Barcelone, po ktorých už tímy naberú smer Melbourne.

"Doposiaľ beží všetko podľa plánu," povedal v rozhovore pre Speedweek šéf Scuderie Toro Rosso Franz Tost. "STR8 ukázalo potrebnú spoľahlivosť. Tak v Jereze, ako ani v Barcelone sme nemali žiadnu vážnu technickú poruchu. Výkon je zatiaľ ťažko súdiť, pretože nevieme s akým množstvom paliva v nádržiach odjazdili jednotlivé autá svoje najrýchlejšie okruhy. Nevieme navyše ani to, či jazdili s KERSom alebo s aktivovaným DRS."

V Jereze to vraj bolo hlavne o kontrole systémov a dôležitejšie jazdy sa začali až na okruhu Catalunya: "Pretože na tejto trati máme i preteky, aj keď za celkom iných podmienok. V Barcelone sme získali dostatok dát týkajúcich sa aerodynamiky a mechanickej stránky STR8. Ako zvyčajne v tomto ročnom období boli teploty vzduchu a asfaltu v inej oblasti, ako očakávame v pretekoch. Pneumatikové testy je preto ťažké interpretovať."

Od štvrtka 28. februára už pôjde o práce na nastavení auta a na jeho optimálnom vyladení. Tímy by mali mať k dispozícii svoje finálne balíky. "Vyzerá to tak, že väčšina áut preukazuje vysokú spoľahlivosť a tímy sú bližšie k sebe, ale v zásade sa až tak veľa nezmenilo. Red Bull Racing bude najlepší aj v roku 2013. A Toro Rosso snáď spraví zreteľný pokrok," dodal Franz Tost.

Renault nechce priveľa odberateľov motorov

26. february 2013 at 10:17 | Miška - zdroj:F1.sk |  Red Bull Racing

Len nedávno to vyzeralo tak, že Renault má záujem o čo najväčší počet odberateľov motorov, ale napokon to takto nie je. V súčasnosti tieto agregáty využívajú Lotus, Red Bull, Williams a Caterham, pričom veľmi reálne vyzerá dodávka aj pre Scuderiu Toro Rosso. Mercedes sa stará o svoj továrenský tím, o McLaren i o Force Indiu, Ferrari okrem svojej stajne aj o Sauber a Toro Rosso, no možno si uchmatne aj Force Indiu. O tom sa momentálne rokuje. Ale kam s Marussiou?

"Šesť tímov určite nebudeme mať," povedal motorový šéf Renaultu Jean-Michel Jalinier v pondelok vo Viry-Chatillon. "O piatich sa dá uvažovať, ale je to fakt maximum, pretože chceme ponúkať dobré služby. Z môjho pohľadu je päť ozaj maximum, ale ak by sme zo štyroch klesli na tri, bol by som spokojný. Po stránke asistenčnej služby a odvádzania poriadnej práce sme boli s troma tímami veľmi spokojní."

Podľa Jaliniera je zatiaľ priskoro na úvahy o tom, koľko budú stáť motory pre rok 2014, ale rozhodne by to malo byť viac ako v súčasnosti. "Neviem vám dať presné číslo, pretože dnes ešte nepoznám náklady na motor. Ale hrubé čísla už máme - no závisí to od tímu a od marketingových práv - a ide o pätnásť miliónov eur za sezónu. A to je desať miliónov eur za klasický motor a päť miliónov eur za KERS a podporu. Náklady na rok 2014 budú skôr v okolí dvadsať, ako pätnásť miliónov eur. Toto sú hrubé čísla. Takto to komunikujem potenciálnym partnerom."

Renault chcel zmeniť pravidlá pre mapovanie motorov, FIA povedala nie. Problém pre Lotus a Red Bull?

26. february 2013 at 10:15 | Miška - zdroj:F1news.cz |  Formula 1

Ohľadom zmien mapovania motorov bol pomerne veľký rozruch už vlani. FIA situáciu vyriešila tak, že pre ne stanovila referenčný softvér. Jednotliví výrobcovia motorov mali rôzne názory na to, či by mali byť jednotlivé hodnoty mapovania stanovené pre rok 2013.

Spomínate si ešte na GP Nemecka? Vtedy sa veľa hovorilo o štarte vozov Red Bullu, pretože komisári FIA našli v ich motoroch softvér, ktorý im prišiel podozrivý. Aj pri plnom plyne išlo až 35% krútiaceho momentu do stratena.

V princípe nešlo o nič iné ako o určitý druh kontroly trakcie. Vďaka oneskorenej reakcii potom boli produkované výfukové plyny, ktoré pomáhali aerodynamike, aj v čase, keď už jazdec nestál na plyne. Samozrejme nie v takej veľkosti ako v roku 2011, ale v menšej miere.

Red Bull vtedy našiel medzierku v pravidlách. Obmedzenia týkajúce sa doby zážihu a vstreku benzínu platili pre všetkých a to nielen pri plnom plyne. Inžinier Renaultu, Remi Taffin, do dnešného dňa nerozumie tomu, prečo ohľadom toho bol taký problém. "Všetko to bolo nafúknuté. Držali sme sa pravidiel a dodnes nerozumieme tomu, prečo sa to zrazu stalo nelegálnym."

Vettel očakáva rovnaký priebeh sezóny ako vlani

26. february 2013 at 10:04 | Miška - zdroj:F1sports.cz |  Sebastian Vettel

Sebastian Vettel sa na základe skúseností z testov domnieva, že tohtoročná sezóna prinesie úspechy väčšiemu počtu tímov, rovnako ako tá minuloročná.

Prvých sedem pretekov sezóny 2012 malo sedem rôznych víťazov. Favoriti na titul sa vyprofilovali až v závere roka. Podľa Vettela to bude tento rok podobné.

"Nemyslím, že to podstatné bude tento rok iné," povedal. "Znovu to bude veľmi vyrovnané, takže si to nerozdajú len dvaja alebo traja jazdci. V prvej polovici sezóny očakávam situáciu podobnú roku 2012, kedy sme videli mnoho rôznych víťazov."

"Potom v druhej polovici sezóny začnú byť viditeľní favoriti. Aby ste boli jedným z nich, budete musieť bodovať v každom závode a byť konzistentný. To nás doviedlo k titulu v roku 2012."

Funny Sebastian #23

25. february 2013 at 14:29 | Miška - zdroj: tumblr.com |  Picture of the Day

Röhrl: Nebyť Vettela, F1 nesledujem

25. february 2013 at 11:24 | Miška - zdroj:F1.sk |  Formula 1

Michael Schumacher sa v Nemecku postaral o poriadny formulový boom, aby po prvom konci jeho kariéry nastali v krajine obavy. Nikto netušil čo to spraví so sledovanosťou a so záujmom o šport, ale nedopadlo to najhoršie. Prišiel totiž Sebastian Vettel.

"Áno, je to tak, ja by som bez Vettela F1 už ani nesledoval," povedal dvojnásobný majster sveta v rely Walter Röhrl pre Berliner Kurier. "Je to skvelý človek a výnimočný jazdec, čo už potvrdil svojou trojicou titulov. Niekoho takého by potreboval aj Volkswagen a potom by ľudia sledovali rely."

"Vettel a výrobca malinoviek veľkým ukázali, ako sa to dá robiť," skonštatoval 65-ročný Röhrl. "A bolo skvelé, že som ho v minulom roku stretol v Melbourne. Je úžasné, že máme niekoho, kto dokáže kráčať v šľapajách Michaela Schumachera. No a okrem toho Hülkenberg. Ten takisto zanecháva dobrý dojem. V Sauberi môže aj vyhrať!"

A čo ďalší z radu talentovaných Nemcov Nico Rosberg? "Ten je tiež rýchly, ale je otázne ako doplácal na Mercedes alebo na tretiu Schumiho jar. Teraz sa môže ukázať pri Hamiltonovi, pretože ten je absolútnou latkou. Na ich duel sa teším. A ak mi to vyjde, prídem na Nürburgring," dodal Walter Röhrl.

Vettel: To, čo robím, absolútne milujem

25. february 2013 at 8:47 | Miška - zdroj:F1.sk |  Sebastian Vettel

Za nami sú prípravné testy v Jereze a v Barcelone, počas ktorých sa Red Bull Racing nijako výrazne nepredvádzal. Sebastian Vettel ani Mark Webber neponúkli žiadne superčasy, ale podľa mnohých odborníkov bude auto RB9 hlavným favoritom na majstrovský titul. "Užívam si to v ňom," povedal Vettel pre Sport Bild. "Ale ktovie, akí dobrí sú ostatní."

Nemca sa novinári opýtali aj na to, kto je podľa neho najlepší jazdec a kto bude hlavným favoritom na titul. "Alonso a Hamilton sa často navzájom označujú za najlepších jazdcov. Ak chcú, tak v tom môžu pokračovať. Ja o ostatných hovorím len nerád."

Ročník 2012 sa dlho nevyvíjal podľa predstáv Vettela, ale napokon mu to vyšlo. "Je pravda, že v aute som sa cítil fakt dobre až v druhej polovici sezóny. A skutočnosť je aj taká, že správanie sa nového auta je veľmi podobné minuloročnému," skonštatoval rodák z Heppenheimu. "A to nie je prekvapenie, pretože RB9 je len logickým vývojom svojho predchodcu."

Actualities

24. february 2013 at 8:53 | Miška |  Site & Info
Rozhodla som sa urobiť kompletnú prestavbu tejto stránky. Cez prázdniny by som chcela prekopať všetky rozcestníky, menu a najmä rubriky, ktorých tu mám zbytočne veľa. Ďalej by som chcela prerobiť galériu stránky a spraviť na ňu nový design, ktorý je tam už dosť potrebný.

Chcela by som vás ďalej informovať, že web má od tohto týždňa dve nové spriatelené stránky. Jedna je zameraná na jazdca Caterhamu - Gieda van der Gardena (giedovandergarde.net) a druhá je o mojom obľúbenom nemeckom futbalistovi - Mariovi Götzem (www.mario-goetze.net).


Your Daily and Best Slovak Source about Sebastian Vettel
© sebastian-vettel.er.cz / red-bull-racing.blog.cz | Sebastian Vettel Fan Site | © 2011 - 2015, All Rights Reserved | Home | Article archive